Viser opslag med etiketten simili. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten simili. Vis alle opslag

mandag den 27. april 2015

Hjerte smykkesæt gold and grün modellervoks

Disse tre modellervokshjerter er klar til montering. Den midterste har et hul foroven, hvor der skal stikkes en split (metal tråd) ned og limes fast. De to andre hjerter skal monteres på ørestikker eller øreklips og så er smykke sættet klar til brug.


Hjerte smykkesæt klar til montering lavet af fimo med små billige flade plast facetslebne simili perler
                

Alle hjerterne er penslet med både "Gold bronze pulver" og "Metallic farb pulver No. 8707 - grün" begge fra Eberhard Faber 

onsdag den 22. april 2015

Koboltblå fimo stjerne broche og lilla øreringe i modellervoks

Halv stjerne broche og store koboltblå øreringe fremstillet af fimo. Disse er formet helt og holdent i hånden og uden brug af forme. Baggrundsmønstret i de blå øreringe er trykt med noget korral jeg købte specielt til formålet. På halv-stjernen er der små hestesko trykket ned i og blade er formet og lagt på... blade er og bliver et af mine yndlings motiver. Det er både når jeg former, tegner og maler.
På de blå øreringe har jeg lagt små kugler, hver ørering har tre kugler med similisten trykket i.


Kunsten for mig har altid ligget i at når jeg lavede øresmykker, skulle de være spejlvendte. Jeg har utallige gange set smukke øreringe, hvor begge vendte den samme vej og det er i mine øjne totalt kikset. 

Pink stjerne fimo broche med glimmer og øreringe

Lys lilla øreklips, lyserøde ørestikker og en stor pink farvet stjerne med glimmer og similisten i midten. De små ørestikker har små blade lagt i stjernemønster. Jeg har stadig en masse fimo, metalic pulver og glimmer og det har ingen skade lidt af at ligge i alle disse år.

Når jeg kigger på disse smykker kommer jeg til at tænke på, at mange af de smykker jeg fremstillede for 30 år siden, solgte jeg til venner, kolleger og bekendte. Dengang tog jeg mellem 50,- og 300,- for et par håndlavede øreringe. Grunden til at jeg kommer til at tænke på det, er at nettop disse smykker er nogle af dem jeg fremstillede specielt til en af mine kunder, så hun havde noget at vælge imellem. De var ikke min smag og det er de stadig ikke... Men jeg lærte også at de ting som jeg ikke kunne lide, nogle gange var noget af det som andre var helt vilde med. Modsat havde jeg også nogle farvoritter, som jeg kun lige fik fremstillet og så var de solgt.

Igennem årene, har jeg lavet smykker specielt til mig selv og taget dem på for så at overgive dem til en veninde eller en kunde, der ville have lige præcis dem jeg havde på. Det var faktisk meget bekræftende, men også nogle gange lidt ærgerligt, for jeg fik aldrig lavet nye tilsvarende smykke til mig selv. I stedet har jeg rester som disse...


Smag og behag er heldigvis forskelligt.

Kan du lide nogle af smykkerne ovenover?
Vil du ha' dem?

tirsdag den 21. april 2015

Øreklips og ørestikker i fimo formet på mønter

Ørestikker og øreklips alle fremstillet i fimo modellervoks. For at få dem helt runde og pæne i kanterne byggede jeg de fleste op ovenpå mønter. Mønt aftrykkene kan stadig ses på bagsiden. Dengang for ca. 30 år siden lavede jeg en hel masse smykker i fimo med vindrueklaser på og her er et par mini ørestikker med små klaser. Blade, perler og sten brugte jeg meget, ligesom jeg elskede at putte pulver på i guld, sølv, kobber. Et par af øreringene har mistet øreklipsene, men det er nemt at sætte nye på.


Smykker med kobber, sølv, guld og zirkon fremstillet af fimo

Øreklips i sølv med zirkon sten, af mange kaldet simili sten.

Broche i kobber med sølv indfattede zirkon sten. Denne broche var forløberen til et par ultra fede øreringe jeg lavede med en sort skovsnegl der foldede sig rundt om en stor rubinrød zirkon. Jeg leder efter dem og lige pludselig dukker de op og så lægger jeg dem selvfølgelig på bloggen. Men måske du kan forestille dig at den pølse der ligger rundt om den store zirkon var større og sort...

Et smykke vedhæng med kobbertråd og stor oval halv perle. En fimo pølse der er blevet krøllet sammen og derefter er der presset en perle ned så fimo'en gik op over siderne på perlen. Efter bagning er fimo'en lakeret og en kobber tråd er foldet rundt til øje, så der kunne komme en kæde, en perlekæde eller et bånd igennem.

Fimo modellervoks kan også kombineres med kobber

Store guld øreringe. Er lavet ved at trille en kugle, klemme den flad på den ene side... så det skråenede op til den anden side. Derefter har jeg presset skaftet af min skalpel ind i den flade side... først de to yderste pres og til sidst det midterste. Inden bagning blev fimo'en penslet med guld pulver og efter bagning blev de lakeret og øreklips blev limet på bagsiden med sekundlim.

mandag den 20. april 2015

Metallic blå broche i foldet fimo modellervoks

Broche fremstillet i fimo med stor turkisblå sten. Kan ikke huske om det er simili eller en anden slags sten. Måden den blev lavet på var ved at jeg i hånden trykkede en stor klump fimo helt flad og glat. Derefter foldede jeg det hele sammen og pressede et mønster i noget af den og pressede stenen godt fast. Inden den blev bagt lagde jeg blåt metallic pulver på og efter bagning, blev den lakkeret.

Heller ikke lakken på denne broche har kunnet stå distancen på samme måde som fimo'en.