Viser opslag med etiketten lak. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten lak. Vis alle opslag

mandag den 6. juli 2015

Sort nat og lokkende rubinrød frugt

I den sorte nat skinder månen på en rubinrød frugt, der hænger ned fra en gren af guldblade og lokker...

Sort, guld og rød er tre farver der spiller særdeles godt sammen. Farverne har jeg brugt i denne enkle broche. Som du kan se, er brochen god brugt og en del af guldet og lakken er slidt af.

Mønstret i den sorte baggrund har jeg lavet ved gentagende gange at presse et værktøj ned i massen, indtil det så ud som jeg ønskede det skulle se ud. Derefter trykkede jeg den røde dråbeformede glas perle ned i fimo'en. Små håndformede blade blev lagt sirligt ovenpå hinanden, indtil de nåede den røde perle. Til sidst inden bagning, blev der penslet guldpulver på bladene (og IKKE på den sorte baggrund). Efter bagning lakerede jeg guldbladene.

Rubinrød frugt der hænger fra guldblade i den sorte nat. Broche lavet af fimo

mandag den 4. maj 2015

Swarovski og fimo modellervoks

Swarovski krystaller i et par øreringe der er bygget rimelig enkelt op. Et håndlavet blad, to flade kugler, to pølser og så de smukke Swarovski krystaller presset ned. 


Swarovski og fimo sammen med bronzepulver fra hobby time
                

Øreringene er penslet med Bronzepulver fra hobby time nr. 41 silber og 44 bronze.

søndag den 26. april 2015

Fimo smykker fremstillet efter samme skabelon med forskellige look

Disse ørering er lavet med brug af samme skabelon som de meget store hængeøreringe. Men fordi de er skåret på en helt anden måde, er looket anderledes. Her er det kun det yderste af spidserne fra skabelonen der er brugt.

2 par øreringe lavet efter samme skabelon i fimo.
                 
To par øreringe lavet efter samme skabelon, men med helt forskellige look. Det bageste par er penslet med sølv og guld pulver og lakeret efter bagningen. Det forreste par er fremstillet af flere farver fimo modellervoks, der er mikset sammen til to forskellige marmorlignende farver.

Store fimo øreringe lavet efter samme skabelon som dem ovenover

fredag den 24. april 2015

Lædder look smykker af fimo

Lav dine egne læder smykker der intet vejer. Rul/tryk fimo modellervoks helt flad og hiv i det... hiv det langt og fold det ... hiv igen og fold indtil du har de folder du ønsker. Sådan lavede jeg disse fimo smykker med læder look.

Fimo smykker med læder look der intet vejer i forhold til hvordan de ser ud. Lette og meget holdbare.
 Inden bagning er smykkerne penslet med guld og kobber pulver og lakeret efter bagningen.               



torsdag den 23. april 2015

3 fimo brocher og et smykke vedhæng

3 brocher og det måske første smykke vedhæng jeg lavede. Som du kan se er vedhænget i øverste venstre hjørne meget slidt og en af grundene er at det ikke blev lakeret. Det blev nemlig lavet, inden jeg fandt ud af at der skulle lak oven på metal pulver. Bagsiden af smykke vedhænget er amatør arbejde, det kan jeg se i dag. Men ikke desto mindre fungerede det og jeg har gået meget med smykket i en kæde, i mine unge dage.

Øverst til højre er en af de gode brocher. Et lille landskab fremstillet i fimo og med en smuk gylden halv perle, som sol. Brochen er fremstillet i en hård færdigkøbt form, med på monteret nål.


Her er så endnu et par af mine vindrueklaser. De får mig til at tænke på et helt fantastisk smukt sæt jeg fremstillede på bestilling til en kunde. Store sorte vindrueklaser med skinnende zirkoner i nogle af bærene. Store øreringe og et kæmpe bæltespænde... kan ikke huske om der også var en broche eller et halssmykke. Men smukke var de og fine er de små brocher stadig.

Den ene broche er belagt med guld pulver. Den anden er fremstillet i meleret fimo som jeg selv blandede af flere farver.

tirsdag den 21. april 2015

Hænge øreringe og håndlavede perler i fimo

De her øreringe er nogle af de første lidt komplicerede smykker jeg lavede i fimo. Hænge øreklips bygget op over kæde. Jeg formede "perlerne" direkte på kæden og bagte dem hængende på risten i ovnen. Jeg har brugt dem rigtig meget, så lakken er slidt af nogle steder. Et par smarte øreringe som jeg den dag i dag ville gå med... skal bare lige have lagt noget nyt kobber pulver og lak på.

Ved siden af ligger to perler med hvide perler i. Hvad de blev lavet til kan jeg ikke huske og de har bare ligget i alle disse år. Måske jeg en dag finder noget jeg kan bruge dem til...



Har du et projekt, du kunne tænke dig at putte de to håndlavede perler i?

Ovale fimo øreklips med kors

De høje øreringe er lavet ovenpå et par mønter og de ovale er lavet ovenpå/i metal brocheforme. Efter bagning blev "formen" taget af og ørestikker eller øreklips limet på med sekundlim. Jeg prøvede en masse forskellige limtyper, men det eneste der virkelig virkede og som holdt var gele-sekundlim. Korsene er lavet ud af to pølser som blev snoet sammen og rullet forsigtigt hen over bordet og derefter skåret ud i stykker med skalpel.


De hvide mærker på de sorte ovale kors øreklips er lakken som ikke har kunnet holde de mange år (ca. 25-30 år). Lakken bobler, løsner sig fra fimo'en og det ser ikke pænt ud. Fimo'en til gengæld, den holder.

Smykker med kobber, sølv, guld og zirkon fremstillet af fimo

Øreklips i sølv med zirkon sten, af mange kaldet simili sten.

Broche i kobber med sølv indfattede zirkon sten. Denne broche var forløberen til et par ultra fede øreringe jeg lavede med en sort skovsnegl der foldede sig rundt om en stor rubinrød zirkon. Jeg leder efter dem og lige pludselig dukker de op og så lægger jeg dem selvfølgelig på bloggen. Men måske du kan forestille dig at den pølse der ligger rundt om den store zirkon var større og sort...

Et smykke vedhæng med kobbertråd og stor oval halv perle. En fimo pølse der er blevet krøllet sammen og derefter er der presset en perle ned så fimo'en gik op over siderne på perlen. Efter bagning er fimo'en lakeret og en kobber tråd er foldet rundt til øje, så der kunne komme en kæde, en perlekæde eller et bånd igennem.

Fimo modellervoks kan også kombineres med kobber

Store guld øreringe. Er lavet ved at trille en kugle, klemme den flad på den ene side... så det skråenede op til den anden side. Derefter har jeg presset skaftet af min skalpel ind i den flade side... først de to yderste pres og til sidst det midterste. Inden bagning blev fimo'en penslet med guld pulver og efter bagning blev de lakeret og øreklips blev limet på bagsiden med sekundlim.