Viser opslag med etiketten øreringe. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten øreringe. Vis alle opslag

mandag den 22. juni 2015

Sølvvindrueklaser på øreringe

Ovale øreringe med sølvvindrueklaser og helt almindelige blade. Skulle de have været naturtro skulle bladene selvfølgelig ha' været rigtige vinblade. Men det der betød mest for mig var drueklaserne og metallick farverne.






                

onsdag den 22. april 2015

Pink stjerne fimo broche med glimmer og øreringe

Lys lilla øreklips, lyserøde ørestikker og en stor pink farvet stjerne med glimmer og similisten i midten. De små ørestikker har små blade lagt i stjernemønster. Jeg har stadig en masse fimo, metalic pulver og glimmer og det har ingen skade lidt af at ligge i alle disse år.

Når jeg kigger på disse smykker kommer jeg til at tænke på, at mange af de smykker jeg fremstillede for 30 år siden, solgte jeg til venner, kolleger og bekendte. Dengang tog jeg mellem 50,- og 300,- for et par håndlavede øreringe. Grunden til at jeg kommer til at tænke på det, er at nettop disse smykker er nogle af dem jeg fremstillede specielt til en af mine kunder, så hun havde noget at vælge imellem. De var ikke min smag og det er de stadig ikke... Men jeg lærte også at de ting som jeg ikke kunne lide, nogle gange var noget af det som andre var helt vilde med. Modsat havde jeg også nogle farvoritter, som jeg kun lige fik fremstillet og så var de solgt.

Igennem årene, har jeg lavet smykker specielt til mig selv og taget dem på for så at overgive dem til en veninde eller en kunde, der ville have lige præcis dem jeg havde på. Det var faktisk meget bekræftende, men også nogle gange lidt ærgerligt, for jeg fik aldrig lavet nye tilsvarende smykke til mig selv. I stedet har jeg rester som disse...


Smag og behag er heldigvis forskelligt.

Kan du lide nogle af smykkerne ovenover?
Vil du ha' dem?

tirsdag den 21. april 2015

Meget store fimo øreklips med hængende figurer

Kæmpe øreringe fremstillet af fimo. Øreringene her var en del af et sæt, der bestod af øreringene og et halssmykke. Det var et meget opsigtsvækkende sæt og de faldt ikke i alles smag. Men jeg elskede at iklæde mig smykkerne og for 30 år siden var de ekstreme og i dag ville man nok kalde dem for "statement smykker".

Fremstillings metoden var simpel. Først havde jeg "en halvmåne" i metal som jeg formede fimo'en ovenpå. Skar det væk der skulle væk og lavede huller. Og så blev der ellers rullet pølser, som blev skåret i lige store stykker, som så blev rullet til kugler og nogle af kuglerne blev klemt til blade og dekoreret med riller...

Det er sjovt at se hvordan jeg dengang brugte mønstrene i mine hænder, som en del af designet.

Det ligner næsten hængende fugle.

I dag ville jeg nok ikke gå med øreringene... eller det vil sige, hvis jeg skulle til en kæmpe fest og havde dresset der lige passede til, så ville jeg. Men halssmykket har jeg ikke mere... ved ikke hvor det blev af.

Hænge øreringe og håndlavede perler i fimo

De her øreringe er nogle af de første lidt komplicerede smykker jeg lavede i fimo. Hænge øreklips bygget op over kæde. Jeg formede "perlerne" direkte på kæden og bagte dem hængende på risten i ovnen. Jeg har brugt dem rigtig meget, så lakken er slidt af nogle steder. Et par smarte øreringe som jeg den dag i dag ville gå med... skal bare lige have lagt noget nyt kobber pulver og lak på.

Ved siden af ligger to perler med hvide perler i. Hvad de blev lavet til kan jeg ikke huske og de har bare ligget i alle disse år. Måske jeg en dag finder noget jeg kan bruge dem til...



Har du et projekt, du kunne tænke dig at putte de to håndlavede perler i?

Øreklips og ørestikker i fimo formet på mønter

Ørestikker og øreklips alle fremstillet i fimo modellervoks. For at få dem helt runde og pæne i kanterne byggede jeg de fleste op ovenpå mønter. Mønt aftrykkene kan stadig ses på bagsiden. Dengang for ca. 30 år siden lavede jeg en hel masse smykker i fimo med vindrueklaser på og her er et par mini ørestikker med små klaser. Blade, perler og sten brugte jeg meget, ligesom jeg elskede at putte pulver på i guld, sølv, kobber. Et par af øreringene har mistet øreklipsene, men det er nemt at sætte nye på.