Viser opslag med etiketten broche. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten broche. Vis alle opslag

mandag den 6. juli 2015

Sort nat og lokkende rubinrød frugt

I den sorte nat skinder månen på en rubinrød frugt, der hænger ned fra en gren af guldblade og lokker...

Sort, guld og rød er tre farver der spiller særdeles godt sammen. Farverne har jeg brugt i denne enkle broche. Som du kan se, er brochen god brugt og en del af guldet og lakken er slidt af.

Mønstret i den sorte baggrund har jeg lavet ved gentagende gange at presse et værktøj ned i massen, indtil det så ud som jeg ønskede det skulle se ud. Derefter trykkede jeg den røde dråbeformede glas perle ned i fimo'en. Små håndformede blade blev lagt sirligt ovenpå hinanden, indtil de nåede den røde perle. Til sidst inden bagning, blev der penslet guldpulver på bladene (og IKKE på den sorte baggrund). Efter bagning lakerede jeg guldbladene.

Rubinrød frugt der hænger fra guldblade i den sorte nat. Broche lavet af fimo

fredag den 24. april 2015

Modellervoks blade formet i hånden

Grønne fimo blade formet enkeltvis og lagt ovenpå hinanden og ind over en stor rund mørkegrøn glas prisme i midten.
Oprindeligt var der to... men på et tidspunkt skulle jeg bruge en grøn prisme og så led den ene en grum skæbne. Tilbage er der nu kun denne og den har jeg tænkt mig at påmontere en brochenål.

Mange små håndformede fimo modellervoks blade rundt om en stor mørkegrøn glas prisme. Bladene fungerer som indfatning og holder prismen på plads.
Bladene er inden bagning penslet med smuk grøn metallic pulver.

torsdag den 23. april 2015

3 fimo brocher og et smykke vedhæng

3 brocher og det måske første smykke vedhæng jeg lavede. Som du kan se er vedhænget i øverste venstre hjørne meget slidt og en af grundene er at det ikke blev lakeret. Det blev nemlig lavet, inden jeg fandt ud af at der skulle lak oven på metal pulver. Bagsiden af smykke vedhænget er amatør arbejde, det kan jeg se i dag. Men ikke desto mindre fungerede det og jeg har gået meget med smykket i en kæde, i mine unge dage.

Øverst til højre er en af de gode brocher. Et lille landskab fremstillet i fimo og med en smuk gylden halv perle, som sol. Brochen er fremstillet i en hård færdigkøbt form, med på monteret nål.


Her er så endnu et par af mine vindrueklaser. De får mig til at tænke på et helt fantastisk smukt sæt jeg fremstillede på bestilling til en kunde. Store sorte vindrueklaser med skinnende zirkoner i nogle af bærene. Store øreringe og et kæmpe bæltespænde... kan ikke huske om der også var en broche eller et halssmykke. Men smukke var de og fine er de små brocher stadig.

Den ene broche er belagt med guld pulver. Den anden er fremstillet i meleret fimo som jeg selv blandede af flere farver.

onsdag den 22. april 2015

Pink stjerne fimo broche med glimmer og øreringe

Lys lilla øreklips, lyserøde ørestikker og en stor pink farvet stjerne med glimmer og similisten i midten. De små ørestikker har små blade lagt i stjernemønster. Jeg har stadig en masse fimo, metalic pulver og glimmer og det har ingen skade lidt af at ligge i alle disse år.

Når jeg kigger på disse smykker kommer jeg til at tænke på, at mange af de smykker jeg fremstillede for 30 år siden, solgte jeg til venner, kolleger og bekendte. Dengang tog jeg mellem 50,- og 300,- for et par håndlavede øreringe. Grunden til at jeg kommer til at tænke på det, er at nettop disse smykker er nogle af dem jeg fremstillede specielt til en af mine kunder, så hun havde noget at vælge imellem. De var ikke min smag og det er de stadig ikke... Men jeg lærte også at de ting som jeg ikke kunne lide, nogle gange var noget af det som andre var helt vilde med. Modsat havde jeg også nogle farvoritter, som jeg kun lige fik fremstillet og så var de solgt.

Igennem årene, har jeg lavet smykker specielt til mig selv og taget dem på for så at overgive dem til en veninde eller en kunde, der ville have lige præcis dem jeg havde på. Det var faktisk meget bekræftende, men også nogle gange lidt ærgerligt, for jeg fik aldrig lavet nye tilsvarende smykke til mig selv. I stedet har jeg rester som disse...


Smag og behag er heldigvis forskelligt.

Kan du lide nogle af smykkerne ovenover?
Vil du ha' dem?

tirsdag den 21. april 2015

Broche med halvt skjult ansigt formet i fimo

Denne sjove broche lavede jeg i starten...inden for det første år eller to. Det er et lille ansigt formet i fimo med små perle øjne. Oven på ansigtet lagde jeg et meget tyndt lag lys (næsten gennemsigtig) fimo. Da jeg havde bagt brochen, trykkede jeg noget af det øverste lag væk, så en del af ansigtet kunne ses... Det var en broche, som man kunne tale om og den fik mig da også i snak med en masse mennesker. I dag er det lyse misfarvet og gulnet, men lige som så mange af de andre ting jeg lavede dengang i fimo, er den stadig hel.


Et af mine allerførste ansigter formet i fimo


halvt dækket modellervoks ansigt

Smykker med kobber, sølv, guld og zirkon fremstillet af fimo

Øreklips i sølv med zirkon sten, af mange kaldet simili sten.

Broche i kobber med sølv indfattede zirkon sten. Denne broche var forløberen til et par ultra fede øreringe jeg lavede med en sort skovsnegl der foldede sig rundt om en stor rubinrød zirkon. Jeg leder efter dem og lige pludselig dukker de op og så lægger jeg dem selvfølgelig på bloggen. Men måske du kan forestille dig at den pølse der ligger rundt om den store zirkon var større og sort...

Et smykke vedhæng med kobbertråd og stor oval halv perle. En fimo pølse der er blevet krøllet sammen og derefter er der presset en perle ned så fimo'en gik op over siderne på perlen. Efter bagning er fimo'en lakeret og en kobber tråd er foldet rundt til øje, så der kunne komme en kæde, en perlekæde eller et bånd igennem.

Fimo modellervoks kan også kombineres med kobber

Store guld øreringe. Er lavet ved at trille en kugle, klemme den flad på den ene side... så det skråenede op til den anden side. Derefter har jeg presset skaftet af min skalpel ind i den flade side... først de to yderste pres og til sidst det midterste. Inden bagning blev fimo'en penslet med guld pulver og efter bagning blev de lakeret og øreklips blev limet på bagsiden med sekundlim.

mandag den 20. april 2015

Metallic blå broche i foldet fimo modellervoks

Broche fremstillet i fimo med stor turkisblå sten. Kan ikke huske om det er simili eller en anden slags sten. Måden den blev lavet på var ved at jeg i hånden trykkede en stor klump fimo helt flad og glat. Derefter foldede jeg det hele sammen og pressede et mønster i noget af den og pressede stenen godt fast. Inden den blev bagt lagde jeg blåt metallic pulver på og efter bagning, blev den lakkeret.

Heller ikke lakken på denne broche har kunnet stå distancen på samme måde som fimo'en.