Viser opslag med etiketten ørestikker. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten ørestikker. Vis alle opslag

onsdag den 22. april 2015

Pink stjerne fimo broche med glimmer og øreringe

Lys lilla øreklips, lyserøde ørestikker og en stor pink farvet stjerne med glimmer og similisten i midten. De små ørestikker har små blade lagt i stjernemønster. Jeg har stadig en masse fimo, metalic pulver og glimmer og det har ingen skade lidt af at ligge i alle disse år.

Når jeg kigger på disse smykker kommer jeg til at tænke på, at mange af de smykker jeg fremstillede for 30 år siden, solgte jeg til venner, kolleger og bekendte. Dengang tog jeg mellem 50,- og 300,- for et par håndlavede øreringe. Grunden til at jeg kommer til at tænke på det, er at nettop disse smykker er nogle af dem jeg fremstillede specielt til en af mine kunder, så hun havde noget at vælge imellem. De var ikke min smag og det er de stadig ikke... Men jeg lærte også at de ting som jeg ikke kunne lide, nogle gange var noget af det som andre var helt vilde med. Modsat havde jeg også nogle farvoritter, som jeg kun lige fik fremstillet og så var de solgt.

Igennem årene, har jeg lavet smykker specielt til mig selv og taget dem på for så at overgive dem til en veninde eller en kunde, der ville have lige præcis dem jeg havde på. Det var faktisk meget bekræftende, men også nogle gange lidt ærgerligt, for jeg fik aldrig lavet nye tilsvarende smykke til mig selv. I stedet har jeg rester som disse...


Smag og behag er heldigvis forskelligt.

Kan du lide nogle af smykkerne ovenover?
Vil du ha' dem?

tirsdag den 21. april 2015

Ovale fimo øreklips med kors

De høje øreringe er lavet ovenpå et par mønter og de ovale er lavet ovenpå/i metal brocheforme. Efter bagning blev "formen" taget af og ørestikker eller øreklips limet på med sekundlim. Jeg prøvede en masse forskellige limtyper, men det eneste der virkelig virkede og som holdt var gele-sekundlim. Korsene er lavet ud af to pølser som blev snoet sammen og rullet forsigtigt hen over bordet og derefter skåret ud i stykker med skalpel.


De hvide mærker på de sorte ovale kors øreklips er lakken som ikke har kunnet holde de mange år (ca. 25-30 år). Lakken bobler, løsner sig fra fimo'en og det ser ikke pænt ud. Fimo'en til gengæld, den holder.

Øreklips og ørestikker i fimo formet på mønter

Ørestikker og øreklips alle fremstillet i fimo modellervoks. For at få dem helt runde og pæne i kanterne byggede jeg de fleste op ovenpå mønter. Mønt aftrykkene kan stadig ses på bagsiden. Dengang for ca. 30 år siden lavede jeg en hel masse smykker i fimo med vindrueklaser på og her er et par mini ørestikker med små klaser. Blade, perler og sten brugte jeg meget, ligesom jeg elskede at putte pulver på i guld, sølv, kobber. Et par af øreringene har mistet øreklipsene, men det er nemt at sætte nye på.